REGULAMIN PRZYJMOWANIA
I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
W PRZEDSZKOLU NR 30
„ ZIELONA ŁÓDECZKA”
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298).
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r., Nr 5, poz.46).
Rozdział 1
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
§ 1.
1. Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
1) dyrektora przedszkola – w każdy czwartek w godzinach od 10ºº do 12ºº w gabinecie dyrektora ;
2) sekretarza – od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8.00 do 12.00
2. Skargi mogą być wnoszone:
1) pisemnie;
2) telefonicznie;
3) pocztą elektroniczną
4) ustnie do protokołu – załącznik nr 2.
3. Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek potwierdzania złożenie skargi/wniosku, jeżeli osoba je wnosząca zażąda potwierdzenia.
4. Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
5. W przedszkolu prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru – zał.3. Rejestr skarg i wniosków przechowuje się w sekretariacie placówki. Rejestr skarg i wniosków posiada następujące rubryki:
1) liczba porządkowa;
2) data wpływu skargi/wniosku;
3) data rejestrowania skargi/wniosku;
4) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek;
5) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek;
6) termin załatwienia skargi/wniosku;
7) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;
8) data rozpatrzenia;
9) krótka informacja o sposobie załatwiania sprawy
6. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego- anonimy.
7. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości przedszkola.
8. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
Rozdział 2
Kwalifikowanie skarg i wniosków
§ 2.
1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim w terminie 7 dni przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji przedszkola.
5. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać w terminie 7 dni właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
8. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
Rozdział 3
Rozpatrywanie skarg i wniosków
§ 3.
1. Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:
1) przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;
2) analiza treści skargi/wniosku;
3) określenie i wyszczególnianie zarzutów;
4) w przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu – wezwać skarżącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania;
5) przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;
6) zaplanowanie trybu działań / czynności postępowania wyjaśniającego, w tym:
a) ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,
b) ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania,
c) przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np. ankiet, listy pytań, kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego, itp.,
7) w przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz z podaniem przyczyny i planowanego terminy zakończenia;
8) analiza zebranych materiałów w postepowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;
9) opracowanie projektu odpowiedzi na skargę/ wniosek;
10) sformułowanie wniosków do dalszej pracy celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły, w przypadku , gdy skarga / wniosek były zasadne.
§ 3. 1. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następują dokumentację:
1) oryginał skargi/wniosku;
2) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego;
3) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;
4) odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;
5) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
2. Zawiadomienie o załatwieniu wniosku/skargi zawiera:
1) oznaczenie organu, od którego pochodzi;
2) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku;
3) podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi/ wniosku, a w przypadku, gdy zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego odpowiedź opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym;
4) zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi/ wniosku powinno zawierać oprócz zapisów, jak w puntach 1 -3, uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239 § 1 kpa;
3. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę (chodzi oczywiście o pierwszą skargę), a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, organ właściwy do rozpatrzenia tej skargi może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.
4. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie placówki.
Rozdział 4
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
§ 4.
1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
2. Skargę/wniosek rozpatruje się:
1) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;
2) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;
3) do dwóch miesięcy gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana, po wcześniejszym powiadomieniu wnioskodawcy lub skarżącego.
3. Do siedmiu dni należy:
1) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;
2) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości;
3) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów;
4) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia;
5) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;
6) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
4. W razie niezałatwienia skargi/ wniosku w terminie stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia.
Załączniki:
1) Załącznik nr 1 - protokół przyjęcia skargi ustnej,
2) Załącznik nr 2 - protokół przyjęcia skargi ustnej z potwierdzeniem,
3) Załącznik nr 3 - notatka służbowa,
4) Załącznik nr 4 - imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków,
5) Załącznik nr 5 - wzór rejestru skarg i wniosków
___________________
Dyrektor Przedszkola
Załącznik nr 1
do Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Przedszkolu Nr 30 „ Zielona Łódeczka”
PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA SKARGI USTNEJ
w dniu ………………… , godzina ..............................
……………………………………………………………………………………………….......................................................
(Nazwisko i imię oraz stanowisko pracownika przyjmującego skargę)
…………………………………………………………………………………………………..............
(Nazwisko i imię oraz adres osoby wnoszącej skargę)
Wyszczególnienie zarzutów, podanie argumentów, przytoczenie faktów, wskazanie źródeł mających potwierdzić zarzuty:
Zarzut |
Argumenty, fakty, data |
Źródła informacji (świadek, dokument) |
…………………………....... ............................................... ……………………………... …………………………....... ............................................... ……………………………... …………………………....... ............................................... ……………………………... ……………………………... |
……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... |
……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... ……………………………... |
Wykaz dokumentów (kopii) załączonych do skargi
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..........................................................
…………………………………………… ........................................................................
(podpis osoby wnoszącej skargę) (podpis pracownika przyjmującego skargę)
Załącznik nr 2
do Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Przedszkolu Nr 30 „ Zielona Łódeczka”
PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA SKARGI USTNEJ
W dniu…………………….Pan/Pani…………………………………………………………
zam. ……………………………………………………………………………......……………..
Tel. ………………………………………………………………………….......………………..
Złożył(a) skargę dotyczącą …………………………………………………………………................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Do skargi załączono następujące dokumenty:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
…………………………………………… ........................................................................
(podpis osoby wnoszącej skargę) (podpis pracownika przyjmującego skargę)
Załącznik nr 3
do Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Przedszkolu Nr 30 „ Zielona Łódeczka”
NOTATKA SŁUŻBOWA
Z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego
przez………………………………………………………………………………
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
W sprawie skargi nr……………………………………………………………………………
Złożonej przez………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę)
a dotyczącej: (wskazać zarzuty)
1. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:
1. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
2. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
3. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie przeprowadzonych czynności ustalono:
(podać stan faktyczny i odniesienia do stanu prawnego z podstawą prawną)
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
W czasie badania sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wobec powyższego należy:
………………………………………………………………………………………………….....................................................
………………………………………………………………………………………...........................................................……
....................…………………………………
(podpis, stanowisko służbowe)
Załącznik nr 4
do Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Przedszkolu Nr 30 „ Zielona Łódeczka”
Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków |
||
L.p. |
Imię, nazwisko i stanowisko służbowe |
Zakres upoważnienia |
|
|
|
Załącznik nr 5
do Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Przedszkolu Nr 30 „ Zielona Łódeczka”
Rejestr skarg i wniosków |
|||||
L.p. |
Data wpływu |
Data zarejestro-wania |
Adres osoby lub instytucji wnoszącej |
Skarga/ wniosek dotyczy: |
Termin załatwienia |
|
|
|
|
|
|